Projekt

Flyktighetens Psykologi

Med ett osentimentalt men respektfullt förhållningssätt till den sakrala förlagan har Henrik Olsson utvecklat fyra metodbaserade kompositioner genom återbruk av traditionella psalmer.

  • Sounds Fiction
    Vi vill nu arbeta fram, komponera och realisera en serie egna platsspecifika stycken som en logisk fortsättning på vårt tidigare arbete men denna gång helt utan skrivna partitur. Rummet som vi spelar i är själva kompositionen. Vi spelar alltså, i någon mån, själva rummet som vi spelar i.
  • portals
    I Nomi Epsteins verk portals rör sig musikerna fram och åter mellan ett antal olika tydligt utmejslade ljudvärldar; klanger, rytmiska loopar, brus, fågelkvitter, vinylknaster. En inre ljudvandring, lekfullt sökande och finnande sig själv i ständigt nya sammanhang. 
  • Der Erste Stern ist das Letzte Haus
    I Michael Pisaro-Lius lågmälda stycke Der erste Stern ist das letzte Haus gestaltas till synes triviala händelser musikaliskt. Fyrtio ljudskulpturer av vissnade löv i miniatyrformat.
  • Foreign Fridges
    Hanna Hartmans stycke Foreign Fridges ger en ny infallsvinkel på hur ett grafiskt partitur kan fungera i en musikalisk gestaltning. Ett partitur som närmast liknar tekningar av kopplingsscheman, ett kretskort eller kanske baksidan av ett antal imaginära kylskåp. Korta texter eller abstrakta instruktioner (som för tankarna till Erik Satie, men med ett betydligt våldsammare anslag) följer upp varje partitursida.